Köp- och leveransvillkor
KÖPINFORMATION
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss.
När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket.
Alla bedrägeriförsök polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
Samtliga priser i butiken är inklusive 25% moms och är angivna i svenska kronor (SEK) som standard. Butikspriserna gäller om ingen annan överenskommelse är gjord. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning, beroende på valutakurser, portokostnader, omkostnader etc.
På vissa produkter finns det information om vad dessa passar till, detta är endast en rekommendation utifrån t.ex. bruksanvisningar, storlekstabeller m.m. Padelgrepp.se tar inget ansvar för att dessa produkter passar ditt padelrack etc.
ORDERBEKRÄFTELSE
Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din mail.
BETALNING
Vi använder oss av Swish samt Klarna som erbjuder flera betalsätt genom Klarna Checkout, läs mer nedan.
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/39396/sv_se/checkout (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.
Observera att samtliga frågor kring t.ex. fakturor, kortköp och liknande som har betalats genom Klarna Checkout ska tas med Klarna.
Svenskregistrerade företag betalar också genom Klarna Checkout genom att välja Företag istället för Privatperson, betalningsvillkoren är faktura eller kortbetalning.
Privatpersoner i Norge och Finland betalar också sitt köp genom Klarna med samma betalalternativ som finns tillgängliga för privatpersoner i Sverige.
Privatpersoner i Danmark betalar med faktura eller delbetalning genom Klarna.
Företagskunder i Norge, Danmark eller Finland kan kontakta oss så kan vi även leverera till er.
All försäljning till Norge sker exkl. svensk moms.
FRAKT & LEVERANS
Vi tillämpar enhetsfrakt på Padelgrepp.se, du som kund betalar endast 29 kr inkl. moms (149 kr inkl. moms (SEK) för Danmark, Norge och Finland) oavsett köpmängd.
Normalt skickar vi samtliga paket inom Sverige med PostNord. Lättare försändelser skickas normalt som PostNord Varubrev och tyngre försändelser skickas som PostNord MyPack Collect (privatpersoner) och PostNord Parcel (företag). Vi förbehåller oss rätten att använda DHL som transportör vid onormalt tunga paket eller pallar. Leveranstiden är normalt 1-4 arbetsdagar inom Sverige och 3-6 arbetsdagar till Danmark, Norge och Finland efter att vi har lämnat in paketet för leverans. Samtliga försändelser till Danmark, Norge och Finland skickas med Bring. Leveranstiden är beroende av vikt och vart mottagaren bor samt att under högsäsong kan leveranstiden förlängas med PostNord, DHL och Bring.
PostNord Varubrev delas normalt ut i din brevlåda, om försändelsen ej får plats lämnas de vidare till ett postombud för uthämtning. Har du fyllt i mobilnummer vid beställning så får du normalt en SMS-avisering när paketet är på väg och/eller när det har kommit till ett postombud. I övriga fall kommer aviseringen via mejl eller brev.
Privatpersoner i Norge kan bli debiterade tull och moms-avgifter utöver orderkostnaden i samband med import till Norge. Denna eventuella avgift ska du som mottagare av paketet betala.
Vissa produkter har längre leveranstider och är då angivet som t.ex. "3-8 dagars leveranstid", denna tiden tar det oftast om en produkt ligger i externt lager hos en av våra leverantörer. Vi vill informera dig som kund om att det kan ta ännu längre tid på grund av våra leverantörers fraktsätt vilka vi ej kan styra över. Leveranstiden avser arbetsdagar, ej lördag, söndag och övriga helgdagar.
I de fall där endast en del av din beställning finns i vårt lager inväntar vi till alla produkter kan skickas samtidigt, om inget annat anges av dig som kund.
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till berörd transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!
Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du lagt en order och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (14-30 dagar beroende på om det är brev eller paket), så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av produkterna. Om vi blir debiterade t.ex. tullavgifter på outhämtade paket i Norge så kommer vi även att fakturera dig denna kostnad.
REKLAMATION
Vi kontrollerar alltid produkterna så mycket som det är möjligt före leverans. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta oss på [email protected] inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning så löser vi det.
ÅNGERRÄTT & RETUR
Om du inte är nöjd med din order av någon anledning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt inom 14 dagar efter att du har mottagit din order. Produkten får ej vara använd. Produkter som ligger i förpackning ska givetvis vara obrutna. Produkten ska vara i samma skick som när den lämnade oss annars gäller inte ångerrätten.
Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returportot, samt ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde).
Om du har betalt din order innan retur återbetalas pengarna, inklusive eventuell fraktkostnad om hela ordern returneras. Om du har betalt din order via Klarna så är det Klarna som sköter återbetalningen till dig när vi har hanterat returen, vilket vanligtvis sker inom 14 dagar, men kan ta upp till 30 dagar. Har du lagt din order via mejl eller telefon så återbetalar vi pengarna till dig inom 30 dagar efter att du har återkommit med bankkonto inkl. clearingnummer, bankgiro eller postgiro.
Returer som saknar eller har för lite porto/frankering kommer inte att lösas ut.
Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Returadress:
PASport AB
Harstigen 7
571 42 Nässjö
Returer som skickas till annan adress anses inte som giltiga och godkänns därmed inte.
FORCE MAJEURE
Padelgrepp.se är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.
I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH GDPR
INFORMATION
Den 25 maj 2018 börjar en ny lag att gälla som heter GDPR (General Data Protection Regulation) att gälla. Denna lag ersätter den tidigare personuppgiftslagen (PUL) som har funnits i Sverige sedan 1988. GDPR är en gemensam lag som gör att samma regler gäller i hela Europa. Enligt GDPR måste alla handlare, organisationer och företag ha ett större ansvar vad det gäller hanteringen av kunduppgifter och personuppgifter. Läs mer hos Datainspektionen.
PASport AB är ansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss som kund och hur dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina köp, men även i marknadsföringssyfte om du har anmält dig till vårt nyhetsbrev. Vi lämnar ej ut personuppgifter så som namn, adress, mobilnummer, mejladress eller andra kunduppgifter som kan anses som en personuppgift till tredje part annat än i de fall som nämns nedan.
VAD LÄMNAR VI UT TILL TREDJE PART OCH VARFÖR?
När du genomför ett köp i vår nätbutik så använder vi oss av Klarna Bank AB som betallösning, de uppgifter (personnummer/organisationsnummer, namn, adress, mejladress, telefonnummer/mobilnummer och betalsätt) som du fyller i vid samband med att köpet slutförs skickas till Klarna Bank AB, även ursprungsinformation som t.ex. ip-adress loggas och skickas till dem.
Vi lämnar ut för- och efternamn, adress och telefonnummer/mobilnummer eller mejladress om telefonnummer/mobilnummer saknas till Unifaun (för bokning och utskrift av fraktetiketter), PostNord, DHL och Bring för att de ska kunna leverera din order.
VILKA PERSONUPPGIFTER LAGRAR VI OCH VARFÖR?
När du genomför ett köp i vår nätbutik lagrar vi ditt namn, adress, mejladress, telefonnummer/mobilnummer och ip-adress. Om du lägger en order via telefon eller mejl så lagrar vi även ditt personnummer/organisationsnummer för att säkerställa att betalning kommer att ske.
Ovanstående uppgifter lagras hos oss i 7 år enligt gällande bokföringslag.
Din postort och land används i vår försäljningsstatistik under 60 dagar.
Ärenden som hanteras av [email protected] sparas i 14 dagar, därefter raderas dem automatiskt.
VILKA RÄTTIGHETER HAR JAG OM MINA PERSONUPPGIFTER?
Du har när som helst rätt till att raderas ur de system som är möjliga som t.ex. nyhetsbrevslistan, medans vissa system har begränsningar som t.ex. gällande bokföringslag.
Du har rätt till ett utdrag som visar vilka personuppgifter som vi har lagrade om just dig hos oss.
Du har rätt att klaga hos en tillsynsmyndighet.
Du har rätt att få reda på vart informationen om dina personuppgifter har kommit i från om du inte har registrerat den själv.
ÖVRIGT
PASport AB har som företag, e-handlare och ägare till Padelgrepp.se skyldighet att se till så att dina personuppgifter behandlas och skyddas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
TVIST
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.